Lentestamppot van sla met een gehaktbal

Een verrassend lekkere stamppot voor een mooie lenteavond. Benodigdheden voor 2 personen:

  • ongeveer 500 gr aardappelen
  • 1 kropsla grof gesneden
  • 250 gr gehakt
  • 1 stukje Danish Bleu
  • potje zongedroogde tomaten op olie
  • 1 ui fijngesneden
  • 1 teentje knoflook(geperst of fijngesneden)
  • kruiden voor de gehaktbal
  • peper

IMG_20130531_180252

Bereiden:

Mijn gehaktballen smaken nooit hetzelfde. Ik kijk altijd wat voor kruiden ik in mijn keukenkastje heb staan en die gebruik ik dan. Voor deze ballen heb ik bv. een Surinaamse marinade gebruikt. Die had ik nog staan voor de bami die ik eerder had gemaakt. Wees dus creatief en durf. Als de ballen eenmaal liggen te sudderen doe je er de ui, de knoflook en de zongedroogde tomaten erbij. Eventueel nog wat vocht toevoegen. Ondertussen laat je de aardappels gaarkoken, snijd je de sla grof en verkruimel je de Danish Blue.

Als de aardappelen gaar zijn, dan stamp je ze fijn.  Meng daar de jus met de ui, knoflook en tomaten doorheen. Zorg ervoor dat het niet te papperig wordt. Daarna de sla er doorheen roeren en als laatste de Danish Blue. De kaas hoeft niet helemaal te smelten. Het is juist lekker, als de stukjes een beetje heel blijven. Eventueel op smaak brengen met peper. Gebruik a.u.b. geen zout. De kaas is al zout genoeg. Je zult ervaren, dat dit gerecht niet meer kruiden nodig heeft. De stamppot is nu klaar en je kunt je bord opmaken. Maak gebruik van een paar blaadjes sla, zongedroogde tomaten en een paar stukjes kaas die je hebt achtergehouden.

Eet smakelijk!

One thought on “Lentestamppot van sla met een gehaktbal

Geef een reactie

