Niets is eindig

philips-32pw8505

Mijn televisie nadert het einde. Na een half uur kijken hoor ik, over de speakers, het geluid van een steen die tegen het raam wordt gegooid. Hierna wordt het beeld zwart. Na bijna 16 jaar samen te zijn geweest, begint ze ineens raar tegen mij te doen en dat stemt me verdrietig. Toen ik haar ontmoette, was het liefde op het eerste gezicht en een perfecte match(line). Ik was net gescheiden toen ik haar in huis haalde. Ik was blij, zoals een man kan zijn, met mijn nieuwe speeltje. Nu gaat ze mij dus verlaten en komt er een einde aan het genieten van haar prachtige beeld. Of toch niet? Ze zette mij in ieder geval wel aan het denken.

Vorige maand overleed mijn Beppe op 94-jarige leeftijd. Het einde van het leven. Deze maand is het 8 jaar geleden dat mijn vader overleed en ook nog eens jarig zou zijn. Het einde van het leven. Maar het is ook de maand dat mijn zoon 18 is geworden. Het officieuze einde van de kindertijd. Je zou er bijna somber van worden en als je niet uitkijkt, verdrinken in het verdriet. Natuurlijk mis ik Beppe en in het bijzonder mijn vader. Natuurlijk moet ik wennen aan het feit dat mijn zoon straks in een auto rijdt en dat hij straks zelfstandig keuzes maakt, waar je het misschien helemaal niet mee eens bent. Ik betrap mezelf er echter op, dat ik er ook vrolijk van word. Er komen hele mooie herinneringen naar boven die me blij maken. Herinneringen die je met anderen deelt, die daar dan ook weer blij van worden. Maar ook trots. Trots op dat ik zo’n Beppe heb gehad. Glimmend van trots op mijn eigen kinderen, mijn vader en niet te vergeten op mijn eigen familie. Niks geen einde.

Als er geen einde is, hoe zit het dan met mijn televisie. Ga ik zo snel mogelijk weer trouwen en scheiden, in de hoop dat de volgende het ook zo lang bij me volhoudt of koop ik zo snel mogelijk een nieuwe. Welke keus ik ook maak, ik besef dat televisie kijken nooit meer wordt zoals het geweest is. Met die wetenschap, leeft ook zij verder in mijn herinnering. Een beeldschone herinnering!

5 thoughts on “Niets is eindig

  1. Wat heb je dat weer prachtig op papier gezet Jaap ….poëtisch…..
    Maar verandering van spijs doet eten….dus ik zeg…eruit met dat oude kreng….mooi strak gestroomlijnd nieuw t.v tje erin!!! Suc6 met je keuze….de markt is groot…..
    Wat je Beppe en vader betreft…..houdt de herinneringen in ere …..en ach welke leeftijd je kids ook mogen hebben ….ze blijven je allessie…..x

Geef een reactie

