Zijn laatste wandeling

016kl

Het was vroeg in de ochtend. De zon was nog ver weg. Het landschap om mij heen was geneveld in een deken van mist. Gezelschap had ik van de koeien in het weiland. Hier wilde ik zijn. Ik schoof de poten van het statief uit en plaatste mijn camera erop. Mist en een opkomende zon. Een ideale combinatie voor een fotograaf. Ik zocht een plekje om mijn eerste plaatje te schieten. Nadat ik mij had geïnstalleerd en de eerste foto’s had gemaakt, hoorde ik voetstappen.  Mijn ogen gingen richting het geluid. Twee handen trokken voorzichtig het gordijn open en toen zag ik hem. Gekleed in een zwarte leren jas en in beide handen een gevulde plastic tas, liep hij op het grindpad. Ik kende hem. Wie kende hem niet. Overal in de stad kwam je hem tegen. De binnenstad was zijn domein. Op de Grote Markt, voor de Dekamarkt en langs het Spaarne. In zijn hand en aan zijn mond altijd een blik bier. Was Bacchus hem die dag goed gezind, dan liet hij dat hij dat altijd luidkeels blijken. Niemand kende zijn naam. Er was ook niemand die hem ooit naar zijn naam had gevraagd. Ik ook niet. Nu was hij hier aan de buitenrand van de stad. Daar waar het geluid verstilt en woorden overbodig worden. Hij liep op mij af en hield stil. Hij zette zijn tasjes op de grond en stak zijn hand uit. Ik nam zijn begroeting aan. “Goedemorgen” zei hij en vroeg meteen of ik misschien…? Ik onderbrak zijn vraag en zei: “Nee, ik niet meer.” Ik zag een lichte teleurstelling op zijn gezicht die hij snel verwerkte. “Mag ik dan met je mee”, vroeg hij met getemperd enthousiasme. Ik keek hem aan. Ik rook verschraalt bier en zag zijn trillende handen. De alcohol had zijn werk gedaan en de zucht had het overgenomen. Zijn gezicht was verweerd en bruin gekleurd. Onder zijn door bloeddoorlopen ogen, wallen als zakken vol met droevige herinneringen. Zijn scherpe neus priemde fier naar voren. Heel even zag ik zijn trots. “Mag ik mee”, vroeg hij nog een keer. “Ik ben al jaren niet meer buiten geweest en ik zal stil zijn”, voegde hij toe. “Buiten is van ons allemaal”, zei ik hem. Ik knikte en hij pakte zijn plastic tasjes weer op en ging mee. De zon liet zich inmiddels zien en voelen.

043kl

Naarmate de ochtend vorderde, deed de temperatuur dat ook. Het werd aangenaam warm. De man bleef stil. Niet geheel onverwacht deed hij zijn jas uit. Onverwacht was wel het ritueel wat volgde. De jas werd behandeld zoals een trouwe soldaat de Nederlandse vlag strijkt en deze opvouwt. Hij legde de jas onder een robuuste boom en liep verder. Voordat ik wat kon zeggen, liet hij mij gebarend weten dat het wel goed was. De stilte respecterend, werd de wandeling voortgezet.Tot aan het kruispunt. Daar waar het weiland over zou gaan in het bos en wordt gescheiden door de openbare weg. De man zette zijn plastic tasjes weer op de grond en reikte mij de hand. De handdruk voelde nu anders. Het voelde als afscheid en hij keek me aan. Zijn gezicht was anders. Ik zag een lach. Een tevreden lach. “Ik ga”, zei hij. De vraag die ik wilde stellen werd verstomd door de vinger die over zijn gesloten mond lag. “Bedankt voor het buitenspelen”, zei hij. “Bedankt”, zei hij nogmaals. Hij draaide zich om en liep weg, zonder zijn tasjes. Stiller had de stilte niet kunnen zijn. Ik keek hem na en zag hem verkleinen totdat hij er niet meer was. Ik heb hem nooit meer gezien. Het was zijn laatste wandeling.

136

15 thoughts on “Zijn laatste wandeling

  1. De veroorzaakte mist had een vernevelende werking waardoor dat wat je zag niet geheel klopte.
    Dan is het goed om de plastic zak te laten staan en die te verruilen voor een rugzak waarmee je het leven kan scherp stellen!
    Geniet van het het buitenspelen en alle wandelingen die je nog te gaan hebt.
    Je broertje.

Geef een reactie

