Grote bekken in Macedonië

106kl

Afgelopen zomer was ik voor de derde keer Macedonië, mijn tweede thuisland. Twee jaar geleden was ik al een keer naar het Prespa-meer geweest, maar toen waren er maar 4 Pelikanen.

111kl

Gelukkig valt er genoeg te beleven en te zien op Golem Grad(Pelikaneneiland), een onbewoond eiland in de driehoek Macedonië-Griekenland-Albanië, om je niet te vervelen. Dit jaar had ik meer geluk.

024kl

Aan de rand van het meer, aan de Macedonische kant, zat een groep jonge Kroeskoppelpelikanen op zoek naar vis. Dat is wat ze eten. Vis en nog eens vis. Mijn broertje, die sportvisser is,  heeft een broertje dood aan Aalscholvers, maar die vallen in het niet bij de Pelikaan. Met zijn grote bek kan hij enorme hoeveelheden vis verschalken.

Pelikaan

Pelikaan

083kl

Het mooiste is om deze Noordelijke broedkolonie in mei te bezoeken. Het broedseizoen is dan in volle gang.

090kl

De echte natuurliefhebber hoeft niet bang te zijn dat de kolonie wordt verstoord. Grote groepen toeristen worden namelijk niet toegelaten. Onder begeleiding van een lokale gids worden mondjesmaat toeristen naar Golem Grad gebracht. Onder zeer strenge voorwaarden wordt hiervoor een vergunning afgegeven. 

093kl

054kl

055kl

8 thoughts on “Grote bekken in Macedonië

  1. Ik ben JALOERS!!! (maar niet afgunstig hoor!) Wat een prachtervaring moet dat zijn geweest om een hele groep van die imposante vogels in hun natuurlijke habitat te zien, en wat heb je ze geweldig mooi vastgelegd!

  2. Schitterend, je voelt deze ‘drijfsijzen’ geweldig aan. Maar vertel je Broertje dat Neef Aalscholver van de vis MOET leven, en dat hij slechts sportvisser is. Dus Broertje is wat egoïstisch, vrees ik. Aalscholvers en hun collega’s doen niet aan commercie en gooien geen bijvangst weg.

Geef een reactie

