Avondzon

016k

De wintertijd is weer ingegaan. ’s Ochtends wordt het eerder licht en ’s avonds dus eerder donker. Sinds 1977 rommelen we twee keer per jaar aan de klok en elke keer laait de discussie op of het misschien verstandiger is om de zomertijd te handhaven. Uit de diverse onderzoeken staat onomstotelijk vast, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. We besparen meer energie, alhoewel dat argument die helemaal overeind blijft door o.a. het veelvuldig gebruik van airconditioning. Maar toch. Van de 2,6 procent dat we tijdens de zomertijd minder stoken, is een half procent te wijten aan de tijdsverandering. Alle kleine beetjes helpen. 022

Als je na het werk in het donker thuiskomt, plof je sneller op de bank. Een donkere omgeving stimuleert niet echt om iets actiefs te gaan doen. Het kan zelfs invloed op je gezondheid hebben. Mensen worden eerder depressief en de toediening van de vitamine D wordt minder.

Dan is er ook nog sprake van de zogenaamde sociale jetlag waar kinderen vaak last van hebben. Dit fenomeen zie ik ook op mijn werk. Mensen met een verstandelijke beperking hebben er behoorlijk last van. Er is dan zelfs een toename van “agressie” (lees onmacht) Ze krijgen niet alleen hun medicatie op een ander tijdstip, ook hun dagstructuur wordt ineens veranderd. Die dagstructuur is hun veiligheid.

028

Veiligheid die ook in het verkeer afneemt. Een avondspits in het daglicht zorgt voor minder ongelukken. Toch is er een groep politici in Europa die dit tegenhouden. Onbegrijpelijk. Ik ben geen tegenstander van de EU, maar hier slaan ze volgens mij volledig de plank mis.

Tijdens de laatste avond van de zomertijd sta ik mijmerend op mijn dakterras en geniet van de avondzon.

046

10 thoughts on “Avondzon

  1. Daar zou ik ook bij staan mijmeren, zulke mooie avondluchten… prachtig vastgelegd! En ik moet ook wel even slikken dat het nu ineens nóg vroeger donker is (het ging al zo hard vond ik). Maar dan maken we het binnen maar extra gezellig, nietwaar? En lekker wat vroeger onder de wol met een mooi boek 🙂

Geef een reactie

