Koken in de Herfst

039kl

De herfst is een seizoen met prachtige kleuren. Het kan dan echter ook behoorlijk slecht weer zijn. De eerste najaarsstorm hebben we al achter de rug. Maar als het zonnetje schijnt, dan is het ideaal weer om te wandelen. En als je dan een hobbyfotograaf bent zoals ik, dan ben ik buiten te vinden. Wist je trouwens dat de herfst een van de moeilijkste rijmwoorden in de Nederlandse taal is? Koken in de herfst doe je natuurlijk met paddenstoelen. Je kunt ze zelf plukken, maar daar waag ik me niet aan. Bijna elke paddenstoel kent een dubbelganger die giftig is. Je zult maar net die ene plukken en opeten, met alle gevolgen van dien.  119

Mijn paddenstoelen heb ik bij de Turkse supermarkt gehaald. Een zak vol voor 5 euro. Ik ben dol op de Italiaanse keuken. Vandaar dat ik pasta in de twee gerechten, samen met de paddenstoelen, als basis heb gebruikt. Verder heb ik een aantal producten in de gerechten terug laten keren. Ik bestier een eenpersoons huishouden en ook ik moet op de kleintjes letten. Maar misschien nog wel belangrijker is, dat er zo weinig mogelijk eten wordt weggegooid. Gemiddeld gooien we ongeveer 50 kilo per jaar weg. Dat komt neer op 155 euro. Reken uit uw winst. Dit keer ga ik geen lijstje met benodigdheden en hoeveelheden voor jullie maken. Ik gebruik zelden een maatbeker of een weegschaal. Koken is durven!

Tagliatelle met cantharellen

006

We gaan eerst de tagliatelle gaarkoken. Afgieten en een beetje besprenkelen met olijfolie. Vervolgens fruit je een uitje aan met wat knoflook. Voeg de cantharellen, of andere paddenstoelen, toe en bak ze ongeveer 5 minuten mee. Doe er dan een paar lepels crème fraîche en mascarpone bij, samen met wat grof geraspte parmezaan. Alles mooi glad roeren. Dan kan de tagliatelle erbij om vervolgens alles op smaak te brengen met wat zout, peper en chilivlokken. Bord opmaken met een handjevol walnoten en wat geraspte parmezaan. Ik heb er een gegrild lamskoteletje bij gegeten.

Lasagne met paddenstoelen

130k

Ui en knoflook aanfruiten en dan de paddenstoelen ongeveer meebakken. Pan van het vuur en apart zetten. Ik heb in dit gerecht verse spinazie gebruikt. Diepvries komt er bij niet in. Het is net zo gezond, maar ik kan het niet aanzien als het is ontdooid. De spinazie heb ik gaar gestoomd in een vergiet boven kokend water. Daarna heb ik het fijngesneden en apart gezet. Nu gaan we de bechamelsaus maken. Je begint met een witte roux. De basis is 50 gram gesmolten boter en 50 gram bloem. Op een niet te hoog voer de roux glad kloppen met een garde. Nu voeg je beetje bij beetje de melk(ongeveer driekwart liter) toe. Je blijft roeren totdat het een dikke saus is geworden. Doe er een paar eetlepels mascarpone en wat geraspte parmezaan bij. Op smaak brengen met verse bieslook, zout, peper en wat chilivlokken. Klaar is de saus. Nu de ingevette ovenschaal vullen. 125Je begint met een paar lasagnevellen op de bodem die je bestrijkt met een deel bechamelsaus. Daar komt een laagje paddenstoelen, spinazie, walnoten en parmaham op. Je eindigt met een laag bechamelsaus op de lasagnevellen. Hier komt de spinazie, walnoten en de paddenstoelen op. Flink bestrooien met de parmezaan en dan ongeveer 40 minuten in een voorverwarmde oven op 190 graden.

135

 

Om de herfstkleuren en smaken compleet te maken, heb ik een gepocheerde peer als dessert gemaakt. Deze overgiet je met chocoladesaus en smullen maar. 

 

Bij beide gerechten kun je het vlees achterwege laten. Je hebt dan een heerlijke vegetarische maaltijd. 

036k

Geniet van de herfst en eet smakelijk!

One thought on “Koken in de Herfst

Geef een reactie

