Kerstcadeau

17798944-versieren-van-de-kerstboom

 

Ik woon in een volksbuurt en daar ben ik blij mee. Over  het woord participatiesamenleving struikelt hier  menigeen. Het toepassen deden ze echter al voordat  het woord was uitgevonden. Heerlijk wonen dus.

Vanmorgen stond ik in de buurtdrogist voor wat  kerstinkopen. Terwijl ik stond te wachten op het  inpakken van mijn cadeautjes kwam er een vrouw in de  winkel. Ze was daar met een aantal kinderen die niet mee naar binnen mochten.
“Ze mogen alles eten, maar niet alles weten”, zei ze tegen iedereen die het maar horen  wilde.
“Heeft U voor mij Xylometazoline”, vroeg ze en herhaalde het woord nog een paar keer  zonder te stotteren.”
“Goh, wat heb ik op dat woord geoefend, maar ik bedoel dus neusspray”, zei ze tegen  de dame achter de toonbank.
“Oh ja, doe er ook maar een zwangerschapstest bij. Doe er eigenlijk maar twee”, vroeg  ze aan de medewerkster.
“Kans op een tweeling?”, vroeg ik haar. Maar volgens haar kwamen die niet voor in de  familie.
“Dat wordt dan misschien een leuk cadeau voor de kerst”, zei ik haar.
“Echt wel”, zei ze. “Dat kan een leuke verrassing voor hem worden, vertelde ze verder.  Hij weet nog nog van niks. Ik vond nog een doosje van een bedelarmbandje van mijn  eerste kind. Als blijkt dat ik zwanger ben stop ik de test in het doosje, verpak het het in  kerstpapier en hang het in de kerstboom. ”                                                                “Leuk”, zei ik haar.                                                                                                              “Of hij het leuk vindt, dat weet ik nog niet. Maar dat interesseert me eigenlijk geen ene  reet”, zei ze.                                                                                                                    Nadat ze had afgerekend verliet ze met een grote lach de winkel. Ze draaide zich nog  even om, knipoogde en wenste ons allemaal nog fijne kerstdagen toe.

10 thoughts on “Kerstcadeau

Geef een reactie

