Jaap ontmoet Jaap

Al geruime tijd heb ik een Facebook vriend. Jaap heet hij. Net als ik dus. In de wereld van de sociale media hebben wij elkaar ontmoet via een wederzijdse virtuele vriendin. Jaap zag dat ik veel fotografeer en dat doet hij ook. Zijn interesse was gewekt en zo kreeg ik zijn vriendschapsverzoek, die ik accepteerde. Jaap is een oude rot in de wereld van de fotografie. Als 17-jarige had hij al zijn eerste camera. Nu, op 52-jarige leeftijd, noemt hij zich kunstenmaker. In de tussenliggende jaren heeft hij een geheel eigen stijl ontwikkeld. Hij noemt het Japi’ s blik. Voor mij als beginneling in de fotografie een interessante ontwikkeling. Ik ben nog steeds op zoek naar mijn eigen stijl. Een zoektocht die mij iedere dag weer vrolijk stemt. Des te leuker werd het, toen ik hoorde dat Jaap een overzicht van zijn eigen werk had samengesteld. Een fotoExpo van 33 jaar fotografie. Inmiddels had ik ook al ervaren dat hij graag met taal speelt. Aan hoofdletters doet hij niet. Hij zet je graag op het verkeerde been met soms onnavolgbare uitspraken. En Japi’s blik uit zich ook graag maatschappelijk kritisch middels het geschreven woord.  Hij zet je aan het denken. Zo herinner ik mij ook zijn zoektocht naar de juiste titel voor zijn expositie. Het werd Zolderbloemen. Trots als een pauw wist hij te melden dat het woord nog niet bestond. Zelfs Google kende het nog niet.

japi

 

Een foto expositie die ik natuurlijk wilde zien. Twee vliegen in een klap. Ik ging Jaap ook ontmoeten. Afgelopen donderdag was het zover. Samen met mijn zoon Ivan op weg naar Amersfoort. Het was prachtig weer. Een heerlijk ritje met het dak van de auto open. De ontvangst door de fotograaf himself was allerhartelijkst. Nadat we eerst bij de lokale Turk naar het toilet waren geweest, kon de rondleiding beginnen. Een tour door het persoonlijke leven van de kunstenmaker, weergegeven door prachtige foto’s. Foto’s van o.a. een jong gekuifde Jaap, zijn eerste vriendin, zijn hardwerkende moeder en bezielende musici. Maar ook van steden zoals Berlijn, Parijs, Praag en het meanderen door de polder. Kortom, een prachtig overzicht van jaren fotografie. Zowel Ivan als ik hebben genoten. Niet alleen van zijn mooie foto’s, maar ook van de persoon Jaap. Een Facebook vriendschap omgezet in echte vriendschap.

niet het vele is goed
maar het goede veel
zo waarlijk helpe mij
god allemachtig © japi

20 thoughts on “Jaap ontmoet Jaap

  1. Leuk dat je hem dan ook echt hebt ontmoet jaap! Volgens mij komt dat niet zoveel voor.mooie foto’s en wat je vertelde erbij! Ik doe je het niet na. Het is niet makkelijk om wat te vertellen bij foto’s, zeker niet voor mij.

    • Dank je voor het compliment Edwin. Zo heeft een ieder zijn sterke en iets minder sterke kanten. Belangrijker is het om te genieten van wat een ieder heeft te bieden en laat zien 🙂

      • Zo is het jaap,ik vind het maar wat interessant wat anderen fotograferen,echt waar!

  2. Prachtig, zo’n ontmoeting. En dat je het gevoel hebt mekaar al jaren te kennen. Wonderbaarlijk eigenlijk. Bijzonder ook de foto’s!

    • Dank je wel Hans en fijn dat je mij blijft volgen. Facebook is en blijft een vluchtig en oppervlakkig fenomeen. Sinds ik dat heb geaccepteerd, vind ik het wel oké. Uiteraard blijf ik jou hier ook volgen!

Geef een reactie

