Asperges

Hans de Jong fotografie

Afbeelding

Op bovenstaand schilderij, gemaakt door Edouard Monet in 1880, is een bundel asperges te zien zoals ze nog steeds worden verkocht op de markten in Frankrijk. Het is weer aspergetijd, slechts 2 maanden per jaar.

De asperge (Asparagus officinalis subsp. officinalis) is een plant waarvan de jonge scheuten geteeld worden als groente. Er bestaan witte asperges, groene asperges en paarse asperges. De eerste zijn onder de grond gegroeid en uit het licht gehouden, de tweede hebben wel de zon gezien. In Noordwest-Europa zijn de witte asperges het meest gebruikelijk, in landen als Italië de groene asperges. De paarse asperge is een niche product. Ook komt de asperge in het wild voor in duinstruweel en langs rivieren.

Het woord asperge komt van het Latijn en betekent ‘besprenkelen’.

Via Jaap Kroon, een bevriende medeblogger, kreeg ik een recept, wat compleet anders is dan wat we gewend zijn. Kort en simpel. Ik heb het zelf uitgeprobeerd, echt, je kookt ze nooit meer…

Geschilde asperges 30…

View original post 91 woorden meer

5 thoughts on “Asperges

  1. Ik heb in mijn (Limburgse) tienerjaren vele zomers asperges gesorteerd (‘drie grof’ 🙂 en daar een leuke duit mee verdiend. Maar enigszins allergiegevoelig als ik toch al ben, heb ik waarschijnlijk door dat intensieve contact met de huid een allergie voor asperges ontwikkeld… doodzonde want ik vind ze zálig! Maar helaas moet ik ze aan me voorbij laten gaan. Mooie Monet trouwens!
    (Zo, zijn we nu weer helemaal bij? 😉

Geef een reactie

