Koken met aardbeien

Hollandse aardbeien

De Hollandse aardbeien zijn weer verkrijgbaar. Een uitgelezen kans om de culinaire mogelijkheden van deze schijnvrucht te gaan ontdekken. Koken is durven. Zo ook met aardbeien. In de bronstijd werd de aardbei al door mensen gebruikt, maar pas vanaf de 14e eeuw werden aardbeiplanten vanuit het wild in tuinen aangeplant. In die tijd werden ze vooral gebruikt als sierplant en voor medicinaal gebruik. De aardbei zoals wij die kennen is ongeveer 200 jaar oud. Een aardbei is niet alleen lekker, hij is ook nog eens hartstikke gezond. De vrucht bevat o.a. veel vitamine C en andere gezonde stoffen. Ik moet u bekennen dat ik helemaal niks heb met de superfood trend. Een marketing truc van dezelfde fabrikant die de ongezonde en vieze kante en klare rotzooi in de schappen van winkels legt. Voor de aardbei maak ik echter een uitzondering. Het is een betaalbare superfood bom. Ik noemde hem al een schijnvrucht. Dat komt omdat er meerdere plantdelen aan de bloei meedoen. Vandaar de spikkels(zaadjes) op de aardbei. Maar genoeg over de geschiedenis de aardbei. We gaan aan de slag in de keuken. Dit 3 gangen aardbeien menu heb ik onlangs voor mijn kookclubje gemaakt.

Aardbeien-tomaten salade

2014-05-03 18.23.31-1Even zoveel aardbeien als kleine tomaatjes halveren. In een kom samen met een paar lepels goede balsamico azijn mengen en een uurtje laten marineren. Daarna bord opmaken. Mengen met gescheurde basilicum. Gesneden basilicum geeft minder smaak. Gebruik echte buffel mozzarella die je plukt en over de salade verdeelt. Met zwarte of roze peper en olijfolie op smaak brengen. Serveren met een lekker stuk brood.

Aardbeien risotto

Uitje met een knoflook aanfruiten en dan 1 kopje risottorijst p.p. toevoegen. Als de rijst glazig is kun je een paar glazen witte wijn of sherry toevoegen. Ik gebruik geen drank2014-05-03 19.29.57-1 en heb wat frambozenazijn gebruikt. Als het verdampt is, dan hete bouillon(bv. kip, rund, tuinkruiden) erop gieten en verse Italiaans kruiden toevoegen. Daarna ongeveer de helft van de aardbeien( ongeveer 150gr p.p.) toevoegen. De risotto krijgt dan een mooie roze kleur en neemt de smaak van de aardbeien goed op. Regelmatig roeren. Als bijna alle bouillon door de rijst is opgenomen telkens nieuwe scheut bouillon toevoegen. De rijst is na ongeveer 20 minuten gaar. De laatste 5 minuten voeg je de rest van de aardbeien samen met ongeveer 100 gr Italiaanse kaas(bv. Grana Padano) toe. Je kunt er ook nog een klontje roomboter doorheen roeren. Bordje opmaken met rucola en dan de risotto. De vegetariër kan de Parma ham achterwege laten. Bestrooien met kaas en hele aardbeien.

Aardbeien met mascarpone

2014-05-03 20.13.36-1Voor 4 personen. Aardbeien(500 gr) halveren. Roer in een kom de suiker(100 gr) en balsamico(ongeveer 5 eetlepels) net zolang tot de suiker bijna is opgelost. Schep de aardbeien door dit mengsel. Dek de kom af met plastic folie en laat tenminste 2 uur in de koelkast staan. Schep af en toe de aardbeien even om. Meng in een kom een bakje mascarpone met 1 zakje vanillesuiker, rasp van 1 sinaasappel, 5 eetlepels sinaasappelsap. Doe er wat versgemalen zwart door. Zet afgedekt in de koelkast tot gebruik. Schep op elk bord een bergje aardbeien en een bolletje ijs (optioneel). Schenk er de mascarpone omheen.

Gebakken aardbeien2014-05-11 20.51.41-1

Ik had nog aardbeien over en bakte ze de volgende dag in wat olijfolie. Bluste het af met wat balsamico, bestrooide het met zwarte peper en zie hier een heerlijk dessert.

 

Eet smakelijk!

 

 

 

24 thoughts on “Koken met aardbeien

  1. Met plezier lees ik het stukje geschiedenis over de aardbei. Met nog meer plezier en smaak heb ik van het menu genoten.

    Ook ik vind het leuk om terug te gaan in de tijd. In dit geval viel mij het woord hartstikke in je tekst op. Met name de combinatie van hartstikke gezond vond ik bijzonder. Hieronder lees je wat ik over de oorsprong van het woord hartstikke vond, waarbij ik wil benadrukken dat het feit dat jij in het kookclubje deze gerechten voor mij/ons hebt bereid hartverwarmend is en hartgrondig nog eens wil zeggen dat het héérlijk was, maar vooral hartstikke gezellig 🙂

    ‘Hartstikke betekende aanvankelijk ‘door een steek in het hart’; het werd oorspronkelijk geschreven als hartsteke. Vroeger kon hartstikke/hartsteke dan ook alleen maar gebruikt worden in combinatie met dood: hartstikke dood betekende ‘gedood door een steek (bijvoorbeeld een dolksteek) in het hart’. Later ging hartstikke dood ‘plotseling dood’ betekenen: ‘net zo abrupt van het leven beroofd als iemand die een doodsteek in het hart gekregen heeft’. En nog later werd hartstikke een ‘gewoon’ bijwoord van graad met de betekenis ‘helemaal, heel erg’. En zo kunnen we nu spreken van een hartstikke mooi gebouw en hartstikke bedankt.

    Omdat de betekenis van hartstikke niet zomaar af te leiden is uit het woord zelf, is het wel begrijpelijk dat veel mensen hardstikke schrijven; het is immers ook hardhandig, hardleers, hardnekkig en hardvochtig. Deze woorden bevatten allemaal het bijvoeglijk naamwoord hard. Maar in hartstikke zit het zelfstandig naamwoord hart, net als in hartgrondig, hartverscheurend en hartverwarmend’.

  2. Heerlijk allemaal, Jaap.
    Dit recept voor Aardbeziën-ijs wil ik je niet onthouden, uit De Hedendaagsche Kookkunst door Maria Haezebroek, waarbij “hedendaagsch” aangemerkt dient te worden als zijnde eind 19de eeuw.
    “Men neme 1680 gram ongeroomde melk, het geel van 8 eieren en 420 gram witte suiker; dit koke men en voege er het sap van 1120 gram aardbeziën en 3 citroenen aan toe.”
    Toch maar even naar de super?

  3. Hoi Jaap! Laten wij nou net al dat lekkers in huis hebben, alleen denk ik dat ik de basilicum ga vervangen door rucola. Dat voorgerecht ga ik zeker maken, ik zal laten weten of het lekker was 😉

  4. Heerlijk recepten met Aardbeien! Top Jaap! Heb ik nog een leuke voor jou, heerlijk voor op een warme dag! ‘Meloensoep met stukjes aardbei en muntblaadjes en een bolletje roomijs’ veel succes met jouw mooie blog! Anneke

  5. Leuk hoor Jaap, je blogs! Heb even rondgekeken. je aardbeienvoorgerecht ga ik snel uitproberen. Altijd wel mozzarella in huis (met een man die in de kaas ‘zit’ :-). Ik ken ook een goede met aardbeien, een spinaziesalade! Succes verzekerd. Is bij mij thuis de enige manier waarop ze van harte spinazie eten! Ingredienten: rauwe bladspinazie, rode ui, aardbeien, feta, geroosterde amandelsnippers en voor wie wil, krokant gebakken bacon. Dressing maak ik een vinaigrette met bij voorkeur goede frambozenazijn of een witte balsamico. Tot woensdag!

    • Hoi Marianne. Wat leuk dat je op mijn blog hebt rondgeneusd. Leuk om te horen dat jij mijn blogs leuk vindt. Je spinaziesalade ga ik zeker proberen. Super heerlijke tip. Ik zie je woensdag!

Geef een reactie

